Jak wzmacniać odporność

koronawirus
25 Mar

Zmień dietę

Dieta powinna uwzględniać warzywa i owoce, ponieważ zawierają tzw. antyutleniacze, które sprzyjają odporności. Antyutleniacze to głównie witaminy A, C i E.

Warzywa i owoce, które koniecznie powinny być w menu to m.in. brokuły, marchew, szpinak, cebula, pomidory, czerwona papryka i cytrusy. Używaj w potrawach czosnku. Działa bakteriobójczo i podnosi aktywność białych krwinek.Najlepiej działa świeży, więc zaprzyjaźnij się z sosem czosnkowym. We wzmacniającej odporność diecie nie powinno zabraknąć jogurtu lub kefiru z naturalnego z żywymi kulturami bakterii.

Pierwiastki niezbędne dla sprawnego funkcjonowania naszej tarczy obronnej to przede wszystkim cynk , selen oraz miedź. Dzięki nim powstaje więcej białych krwinek i są one sprawniejsze. Pierwiastki te można znaleźć m.in. w rybach i owocach morza, orzechach, wątróbce cielęcej, roślinach strączkowych, pestkach dyni, jajach i grzybach.

Wysypiaj się

Infekcje łatwiej atakują organizm kiedy jesteśmy przemęczeni lub sfrustrowani. Zarwane noce osłabiają nasz układ odpornościowy. Aby zasypianie było łatwiejsze powinno się dobrze wywietrzyć sypialnię, a lekkostrawną kolację zjeść co najmniej 3 godziny przed wybraniem się do sypialni. Przed snem można wybrać się na przykład na spacer, pomoże to dotlenić i odprężyć organizm.

Ruszaj się

Liczy się każda nawet niewielka forma ruchu, powinniśmy pamiętać o codziennym przebywaniu na świeżym powietrzu. Spacery z psem, marsz do sklepu, spacer po parku, jazda na rowerze lub bieganie – odprężają, dotleniają, poprawiają kondycję i przede wszystkim mają doskonały wpływ na naszą odporność. Ćwiczenia w domu, na basenie czy klubie są oczywiście też bardzo wskazane.

Oszczędzaj nerwy

Stres oraz wszelkie napięcia nerwowe osłabiają układ odpornościowy, ponieważ ten system jest powiązany z nerwowym. Wybuchy gniewu oraz stresujące sytuacje zakłócają ich wzajemną współpracę. W celu wzmocnienia odporności należy poświęcić regularnie trochę czasu na relaks oraz wyciszenie.  Warto poczytać i postudiować nauki relaksacyjne, które mogą przydać się w trudnych sytuacjach.

Ogranicz lub zrezygnuj z używek

Papierosy, alkohol, regularnie spożywana kawa niszczą cenne witaminy i mikroelementy. Alkohol w dawce większej niż lampka czerwonego wina dziennie wpływa negatywnie. Przenikając do krwi zabija komórki odpornościowe. Z kolei w dymie tytoniowym znajdują się tysiące trujących substancji, które niszczą nasze błony śluzowe, które przecież są pierwszą linią obrony przed zarazkami.

Ubieraj się ciepło

Organizm nie lubi się wychładzać. Gwałtowny spadek temperatury może skutkować natychmiastowym obniżeniem odporności. Ubierać należy się więc stosownie do aury, ale nie zapominając, że nie należy przesadzać z ubiorem – przegrzanie organizmu też nie jest bezpieczne.

źródła:

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system

https://health.clevelandclinic.org/3-vitamins-best-boosting-immunity/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *